Biznes i gospodarka

Transport drobnicowy a całopojazdowy

Usługa transportowa może przebiegać w zróżnicowany sposób, z wykorzystaniem odpowiednich pojazdów. W branży transportowo-spedycyjnej wyróżnia się wiele sposobów przewozu ładunków, co umożliwia łatwiejsze dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Czym jest transport drobnicowy i całopojazdowy?

Transport drobnicy

Podstawowymi parametrami, jakie bierze się pod uwagę korzystając z usług przewozowych jest oczywiście waga i wielkość ładunku. Jednym z rodzajów przewozu towarów jest transport drobnicowy (LTL), czyli ładunek małych gabarytów w postaci pakunków z niewielką masą jednostkową o zróżnicowanych kształtach i wymiarach. Na drobnicę składają się towary pakowane zwykle w pudła, skrzynie, butle, beczki, pojemniki, klatki, worki oraz te bez opakowania. Transport ładunków drobnicowych jest bardziej skomplikowanym procesem niż przewóz ładunków całopojazdowych. W pierwszym przypadku w pojeździe znajduje się wiele różnych przesyłek, które muszą być dostarczone do wielu adresatów w różnych miejscach. Natomiast w przypadku ładunku całopojazdowego jest jeden nadawca i jeden odbiorca. W celu zwiększenia efektywności transportu drobnicowego stosuje się jednostkowanie, czyli tworzenie jednej jednostki ładunkowej z wielu przesyłek – wymagają przeładowania, co zajmuje sporo czasu. Dużą zaletą transportu drobnicowego jest jego niska cena. To zdecydowanie dobre rozwiązanie dla klientów, którym nie zależy na szybkim terminie dostawy, transportują mniejszą liczbę ładunków oraz chcą zminimalizować koszty transportu.

Transport całopojazdowy

Transport całopojazdowy (FTL) oznacza przewóz ładunku, który przeważnie zajmuje całą powierzchnię ładunkową pojazdu. Innymi słowy – klient rezerwuje cały pojazd w celu przewozu swojego towaru. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest szybki czas realizacji transportu. Towar przewożony jest bezpośrednio do odbiorcy, a trasa nie musi uwzględniać punktów pośrednich. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest możliwość wyboru najbardziej optymalnej trasy, co znacząco przyspieszy transport. Przewóz całopojazdowy to również mniej formalności, związanych z wynajęciem całego pojazdu jednemu klientowi. Nie ma konieczności fakturowania każdej paczki, ani robienia zbędnych przeładunków. Z ekonomicznego punktu widzenia, warto zdecydować się na transport całopojazdowy, jeżeli przesyłka ma jednego odbiorcę, wymaga sprawnego przewiezienia do miejsca docelowego, a towar będzie zapełniał dużą lub całą część pojazdu.

Partnerem wpisu jest firma Maripol z Krakowa oferująca ekspresowy transport międzynarodowy

EW. f: Zdjęcie autorstwa Mike z Pexels